Dacă vorbim de afiliere în românia de black friday e ca și cum am vorbi de PSD și guvernarea acestei țări. Afilierea s-a născut acum mulți ani prin 2Parale, a fost dezvoltată apoi și de Proftishare ajungând în acest moment la niște cifre foarte mari provenite din vânzări și comisioane.
Ce înseamnă afiliere în România?
Afiliatul, așa cum este el denumit, începe prin a promova anumite produse, categorii sau site-uri de la care speră să obțină venituri. Acestea provin din articole, link-uri plătite, Adwords, Facebook sau alte tipuri de promovări pentru produsele și/sau serviciile advertiserului.
Ex: eu cumpăr o mașină de spălat vase, încep să o utilizez, îmi place și mă apuc să scriu despre ea, iar la sfârșit adaug un link către acest produs. Dacă un cititor sau mai mulți consideră util acest review vor cumpăra această mașină de spălat.
Pentru că această comandă a fost prin „recomandarea mea” advertiserul setează în platforma în care s-a înscris un comision de 5-7-10-30% din valoarea produsului, comision pe care mi-l oferă atunci când cineva cumpără prin link-ul meu.
Aici vorbim de varianta acea mai simplă și cea mai puțin „costisitoare” din punct de vedere al afiliatului, adică aceea de a scrie articole sau informații pe pagina de facebook personală sau de produs.
Dacă vrei să încerci poți să îți faci un cont Profitshare sau 2Performant.
Costuri vs comision vs anulări
Acum vine partea mai nasoală, partea în care afiliatul pierde iar advertiserul doar câștigă. Cum vine asta? Hai să luăm un exemplu. Eu promovez un router AmpliFi HD pentru care iau 3% comision. Adică pentru 580 lei fără tva, eu primesc 18 lei. Ca să îl promovez, trebuie să scriu un articol despre el, apoi trebuie să creez o campanie pe Facebook Ads unde voi investi 50 lei pentru a o promova. Cei care citesc articolul se duc pe site-ul advertiserului văd produsul, caută poate altceva și pleacă. Alții, intră, văd și apoi recomandă la alții acel produs sau altul, iar comanda nu o să fie prin linkul tău sau din recomandarea ta de pe facebook.
O altă variantă ar fi să investesc în Google Adwords și să licitez pe cuvinte cheie, ca atunci când cineva caută Router AmpliFi HD să îi arate recomandarea mea. La fel pun 50 lei și aici ca să mă asigur că voi câștiga o anumită sumă cu ajutorul căreia să îmi acopăr investiția.
Să facem un calcul. Trimit 1000 de clickuri pentru router, iar din aceștia doar 10 sunt interesați, și poate doar 3 cumpără. 3×18 lei = 54 lei. Perfect! Am câștigat 54 lei și am investit 100 lei, frumos nu?
În România sunt foarte mulți care cumpără online, fac comenzi doar ca să se afle în treabă iar apoi le anulează. Sunt și dăți când comanda se face, dar comisionul nu se mai înregistrează, se pierde în neant.
Mai nou problemele celor de la emag cu cei din marketplace par că nu se mai termină, defapt e doar începutul unui bazar cu ieftinituri. Multe comisioane respinse, multe comenzi anulate (doar în platformă, că ele defapt se concretizează, iar clientul își primește marfa, iar afiliatul nu își primește comisionul) și se pare că nimic nu se va schimba în perioada următoare.
Cum se îmbogățesc advertiserii de Black Friday
Se plâng peste tot că este greu, că urmează Black Friday, că se fac multe comenzi, motiv pentru care este perioada cea mai prielnică să reducă comisioanele de la 3-5-7-10% direct la 1% (asta a fost anul trecut) însă anul acesta au trecut și la 0.5% și 0.25%.
Calcul: Se cumpără de 1000 lei de la magazinul X, iar tu câștigi 2.5 lei, 5 lei sau 10 lei.
Eu, ca și afiliat trebuie să depun mai multă muncă, să investesc mai mult ca să CÂȘTIG MAI PUȚIN! De ce?! Pentru că așa i-am obișnuit și pentru că sunt țigani și li se permite iar rețelele nu fac nimic, sunt doar niște intermediari.
Schimbări sunt peste tot, însă mă bucur să văd căci pe grupul de afiliați, fiecare a început să își deschidă ochii și să spună ce îl deranjează. Mulți oameni de pr care reprezintă anumiți advertiseri interacționează cu noi, însă ei nu vor schimba nimic, până când noi afiliații nu vom schimba ceva!
Dacă noi nu mai aducem trafic și clienți, cui vor mai vinde ei?
Ce înseamnă afiliere prin ochii advertiserilor de Black Friday?
Raiul pe pământ! Asta înseamnă. Te bagi într-o rețea (sau în ambele) pui un comision acolo ca să fie și apoi aștepți fraierii care să te promoveze. Mai tai niște comisioane, le mai anulezi pe unele că motive (a picat serverul, a venit ozn-ul, a cumpărat un corporate, că defapt e un contract cu discount, că e nu știu ce deal, bla-bla, etc).
În momentul de față, relația afiliat – advertiser se află în poziția lose – win din toate punctele de vedere. Până când lucrurile nu se vor îndrepta și nu voi vedea un tratament corect din partea magazinelor, iar relația pe un termen lung să fie win – win, de Black Friday (toate luna noiembrie) nu mai promovez nici un astfel de magazin care taie din comisioane!
[…] Urmează Black Friday? Hai să le dăm niște articole de laudă ca să prindă bine și să discutăm despre ramburs cash vs plata cu cardul. Cine ziceți voi că o să câștige într-un final, clientul sau magazinul? […]
[…] de cataloage și oferte ca să fie publicate online. Unii s-au simțit dați pe din afară, alții au tăiat din comisioane, iar singurul care a rămas în picioare și a dat un comunicat a fost […]
E adevarat ce spui dar multi afiliati (nu toti, nu generalizez) promoveaza tot magazinele mari, chiar daca acestea scad comisioanele si/sau perioada de recurenta. E foarte greu pentru un magazin la inceput de drum (sa nu zic magazin mic) sa fie promovat, multi afiliati nu sunt deschisi la colaborari noi. Eu cred ca sunt probleme in ambele tabere.
@mihai cei mari lucrează direct cu magazinele, au comisioane speciale, au mai multe beneficii față de un afiliat normal. Da, putem ajunge și noi acolo, dar, te mâncă sfinții 🙂
Sunt perfect deacord că probleme există în ambele tabere însă momentan relațiile nu sunt win-win. Pentru un magazin mic, e important ca acesta să fie corect să aibă produse bune, iar cel mai important să atragă de partea lui oameni sinceri, nu vânători de mocăngeală. Atunci când crezi într-un produs, îl poți promova.
Găndește-te că și eMAG a fost mic, și a ajuns mare, trebuie doar să crezi și să fii corect.